Måsvassbu

Vi tok oss en spontan overnattingstur til Måsvassbu via Såtevatnet og startet fra Breivika i Isfjorden. Returen førte over Loftskaret og via Loftskarsetra tilbake til skytebanen i Isfjorden. Turen fører gjennom nydelig terreng og langs godt markerte stier. Du passerer flere vakre vann og har utsikt over Romsdalsfjellene underveis. Hvis du har lyst på en fin helgetur med overkommelige etapper, da er et overnattingsbesøk til Måsvassbu midt i blinken.

Kart over turen til Måsvassbu fra Breivik i Isfjorden via Såtevatnet. Retur over Loftskaret til skytebane i Isfjorden.

Om Måsvassbu

Måsvassbu er en DNT-hytte som ligger midt mellom Mittet, Vistdalen og Isfjorden og er et knutepunkt for flere DNT-ruter. Hytte ligger idyllisk til ved Måsvatnet. Her kan du bruke robåten som tilhører hytta, og fiske med både fiskestang og garn. Ved fint vær kan du ta et forfriskende bad i det krystallklare og kalde vannet.

DNT hytte Måsvassbu ligger idyllisk til ved Måsvatnet og er del av Romsdalstien.

Hytta har et godt utstyrt kjøkken, en veldig koselig og stor stue med flere sofaer, en vedovn og peis. Ved siden av kjøkkenet er matlageret, et vaskerom og vedlageret. I andre etasje finner du flere soverom til 4, 5 eller 6 personer. Ute finnes det en vannkran til drikkevann. Ved lav vannstand må vann hentes fra Måsvatnet. Ved siden av hovedhytta ligger sikringsbua som tilbyr plass til 6 personer.

Turer til eller fra Måsvassbu

I tillegg til disse turene er Måsvassbu også et godt utgangspunkt for fine dagsturer til et av de mange fjellene i området. Barnevennlige turer til Måsvassbu er fra Mittet og fra Vistdalen.

Lørdag 10. september: fra Breivika til Måsvassbu

• Lengde: 14,5 km
  • Stigning: 918 m

Siden vår rundtur ikke startet og sluttet på samme sted, parkerte vi bilen vår ved skytebanen i Isfjorden (sluttpunktet) og syklet til startpunktet ved Breivika.

Første etappe er en bratt sti opp til Breivikskaret med en stigning på 489 høydemeter fordelt over 3,2 km. Når du har kommet opp til Breivikskaret kan du puste ut og sette deg på ja-benken. Her kan du nyte flott utsikt over Åndalsnes og fjellene rundt.

Turen fortsetter slakt oppover terrenget til Breivikvatnet. Forbi Breivikvatnet går stien etter hvert ned til Ingridsetra i Ljøsådalen. Dette er et fint sted til å spise lunsj.

Ved Ingridsetra krysser du elva Ljøsåa via en helårsbru. Stien går oppover bakken retning Såtskarvatnet og fører deg etter hvert forbi Såtevatnet. Her passerer du Såta, Svartevasstind og Litle Blåtind. Jeg anbefaler å ta en ny pause her siden utsikten over Såtevatnet er utrolig vakker.

Videre går stien langs Svartevatnet, Storblåtinden og Måsvasstind. Siste etappe går over Måsskaret til Måsvassbu. Ved Måsskaret møter du også stien fra Skrokken (Mittet) til Måsvassbu. Vi sjekket inn på hytte ved ankomst og tok et forfriskende bad i Måsvatnet.

Søndag 11. september: fra Måsvassbu til Isfjorden over Loftskaret

• Lengde: 10,1 km
  • Stigning: 236 m

Etter en god frokost (vi stekte pannekaker) og noen kopper kaffe var det tid til å dra hjem til Isfjorden. Vi fulgte stien som går forbi sikringsbua og videre til helårsbru over utoset til Måsvatnet.

Måsvatnet ved Måsvassbu

Etterhvert kommer du til en stideling retning Vasstindbu eller Isfjorden via Loftskaret. Stien følges videre til Loftskaret gjennom vakkert terreng og du ser blant annet fjellene Store Klauva og baksiden av Skarven i Isfjorden. Etter hvert må du krysse en elv og følge stien videre over Loftskaret. Her tok vi en matpause og nøt utsikten over Romsdalsfjellene.

Følg stien til Loftskarsetra. Når du ankommer setrene kan du vurdere å bade i en fabelaktig fin badekulp som ikke er synlig fra stien. Badekulpen er en godt skjult perle og absolutt verdt å besøke. Den ligger nedom første seter når du kommer fra Måsvassbu.

Siste etappe er fra Loftskarsetra til skytebanen i Isfjorden. En fin og tydelig sti som først passerer Vårseterhjellen. Her har du flott utsikt mot Isfjorden. Følg stien videre til du kommer ved skytebanen.