Rundtur Eikesdalen – Dovrefjell vest – Romsdalen

Denne sommer har vi planlagt og gjennomført en fantastisk 7-dagers kortreist rundtur med start i Eikesdalen. Siden vi ikke har vært på langtur det siste året, var vi spente om det skulle gå bra. Turen startet i Vike i Eikesdalen og det ble en trekant tur på vestsiden av Dovrefjellene. Tilbake i Vike tok vi båten over til Hoemsbu for så å avslutte turen i Isfjorden i Romsdalen, der vi bor.

Kart rundtur fra Vike ved Eikedalsvatnet til Reinsvassbu, Raubergshytte, Aursjøhytte, tilbake til Reinsvassbu, Hoemsbu og hjem til Isfjorden.

Det ble en tur på 111 kilometer totalt fordelt over 7 dager, med en hviledag. Jeg planla turen på ut.no, og vi fant underveis ut at angitte kilometer ikke kom overens med faktisk lengde på tur. Turen mellom Reinsvassbu og Raubergshytte er 26 km, og ikke 22,5 som angitt på ut.no. Dette gjelder også avstand mellom Aursjøhytte og Reinsvassbu, der vi målte en lengde på 26 kilometer isteden for 24,6. Avstand mellom Raubergshytte og Aursjøhytte via Torbudalen var 23 km. Fra Reinsvassbu til Vike målte vi 12,8 km mot 11 km som var opplyst på ut.no. På slike lange avstander utgjør de ekstra kilometerne faktisk en stor forskjell særlig hvis du bærer en tung ryggsekk i tillegg.

Hjemmelaget tørket turmat

Flere uker før turstart har min dehydrator jobbet overtid med å tørke alle matretter til turen. Resultatet var fantastisk, hele turen har vi spist hjemmelaget turmat, både til frokost, lunsj og middag! Som snacks nyttet vi sjokolade og en god nøtteblanding som vi ordnet selv.

Hjemmelaget tørket turmat for 1 uke samt snacks. Både frokost, lunsj og middag.I denne omgang brukes det til vår rundtur i Romsdalen, Eikesdalen og Dovrefjell-Vest.
Hjemmelaget tørket turmat for en uke i fjellene, samt sjokolade og nøtteblandinger

Vi overnattet stortsett på selvbetjente DNT hytter. Halvveis turen overnattet vi på en betjent hytte der vi fikk servert en 3-retters middag og kunne ta en varm dusj.

Dag 1 – fra Vike til Reinsvassbu

• Avstand: 12,8 km
  • Stigning: 1000 meter
  • Reinsvassbu er en selvbetjent DNT hytte med 8 sengeplasser

Den første dagen av vår rundtur startet vi med en bratt opptur fra Vike til Reinsvassbu. Det ble en tøff start med 1000 høydemeter rett opp, etterfulgt av en 9,5 kilometers tur i flat terreng til Reinsvassbu. Siden det blåste lite, fikk vi selskap av masse mygg. Været var fint og sekkene tunge, i alle fall det syntes vi. Underveis tok vi en god pause der vi spiste currygryte til lunsj. Det tok oss 6 timer før vi ankom Reinsvassbu. DNT hytten er selvbetjent og er fint plassert ved et vatne. I stua er en veldig behagelig sofa der vi kunne slappe av etter turen. Kjøkkenet er godt utstyrt og soverom med dobbelt seng var en stor pluss! Sliten som vi var, spiste vi pasta bolognese og tok oss en dram før vi la oss.

Dag 2 – fra Reinsvassbu til Raubergshytte

• Avstand: 26 km
  • Stigning: usikker, men tror rundt 600 meter
  • Raubergshytte er en selvbetjent DNT hytte med 17 sengeplasser

Etter en god natt og god frokost startet vi turen til Raubergshytte. Været var fint og vi fikk igjen selskap av myggene. Men etter en time begynte det å regne, og det sluttet ikke før vi kom fram ved Raubergshytte 11 timer senere. Etappe var lang, 26 kilometer. Den første delen av turen var ikke særlig fin. Stien langs et regulert vatn gikk etter hvert over på en grusvei. Senere krysset vi flere høyspenningslinjer og det ble godt at turen etter hvert førte oss vekk fra dette området. Vi spiste tikka massala til lunsj og vi trengte disse kaloriene med den lange turen foran oss. 20.30 om kvelden ankom vi Raubergshytte. Vi var så slitne at vi ikke hadde energi til å fyre eller spise og uten middag la vi oss ganske straks.

Dag 3 – hviledag på Raubergshytte

Etter en lang natt våknet vi ganske uthvilt. Det regnet kraftig ute og det var knapt 6 varmegrader, altså en perfekt dag for å ha en hviledag. Vi utforsket hytte, det var ingen andre gjester, og fyrte ovn slik at det ble behagelig varm inne. Etter en god frokost slappet vi bare av. Raubergshytte er en selvbetjent hytte, smart innredet og godt organisert. En bra kjøkken, god sofa og koselig spiseplass. Også her fikk vi et rom med dobbelt seng. Vann måtte vi hente fra elva, 100 meter fra hytte. Til lunsj spiste vi tomatsuppe og til middag grønnsaksstappe med kjøttdeig.

Om kvelden fikk vi oss en stor overraskelse, vi fikk besøk av 14 damer i alder mellom 60 og 75! Og da var alle sengeplasser opptatt. Det ble en koselig og sosial kveld.

Dag 4 – fra Raubergshytte til Aursjøhytta via Torbudalen

• Avstand: 23 km
  • Stigning: 251 meter
  • Aursjøhytte er en betjent DNT hytte med 51 sengeplasser

Dagens etappe var 23 kilometer så vi startet turen ganske tidlig, rundt kl. 07.15. Været var fint, blå himmel og sol, men gradestokken viste ikke mer enn 4 varmegrader og det blåste kraftig. I løpet av dagen steg temperaturen til rundt 16 varmegrader med vekselvis sol og skyer. Turen var rett og slett vakkert gjennom variert fjellandskap og frodige daler. Også i dag tok vi god tid til lunsj der vi spiste chili con carne. Etter 9 timer ankom vi Aursjøhytta som er en betjent hytte med 51 sengeplasser. Vi hadde ikke reservert på forhånd og var spent på om vi kunne få rom. Det viste seg at vi var de enigste overnattingsgjestene! Igjen et flott rom med dobbeltseng. Etter en varm og god dusj fikk vi servert en 3-retters middag. Om kvelden satt vi i peisestua, tok oss en øl og nyttet utsikten over Aursjøvatnet.

Dag 5 – fra Aursjøhytta tilbake til Reinsvassbu

• Avstand: 26 km
  • Stigning:: 488 meter

I dag hadde vi en tur på 26 km i vente og vi fikk servert frokost kl. 08.00. Vi laget matpakke og dro av garden rundt kl. 09.15. Dagen begynte overskyet med en del vind, som var veldig velkommen siden vinden hold myggene vekk. Turen var vakkert og stort sett i flatt terreng med lite høydeforskjell. Etter 9 timer ankom vi Reinsvassbu. Siden vi var her for noen dager siden var vi godt kjent med hytte og det tok ikke lang tid før vi hadde installert oss. Vi nyttet en viltgryte til middag og avsluttet kvelden med en kopp kaffe og sjokolade.

Dag 6 – fra Reinsvassbu til Hoemsbu

• Avstand: 12,8 km
  • Stigning: 105 meter
  • Hoemsbu er en selvbetjent DNT hytte med 31 sengeplasser

Vi våknet til tett tåke og forberedte oss til en tøff nedstigning til Vike. Heldigvis var tursekkene blitt mye lettere og ble dermed en mindre belastning for knærne våre. Det var vindstille og vi var full påkledd med Goretex jakke og bukse for å beskytte oss mot mygg. Turen gikk fint gjennom dalene og da vi ankom kanten der vi skulle starte nedstigningen til Vike, hadde tåke begynt å lette. Vi tok en god pause og spiste gulrotsuppe med ingefær, appelsin og linser. Nedstigning var krevende siden terrenget var fuktig og svært sleipt. Men heldigvis kom vi oss trygg ned uten fall eller uhell! Nede i Vike ble vi kjørt med båt til Hoemsbu. Båtskyss kan bestilles på forhånd forresten og kontaktopplysninger finner du på ut.no.

Hoemsbu er en nydelig selvbetjent hytte, omringt av vakre og ville fjell. Siden det var varmt ute og sola skinte kraftig, tok vi oss et bad i Eikesdalsvatnet. På hytte traff vi flere som bor i Isfjorden og ei jente fra Tyskland. Det ble en sosial og koselig kveld. Til middag spiste vi Bacalao og tok kaffe og sjokolade til dessert. Ingen mygg og finne ved Hoemsbu og vi satt ute lenge om kvelden.

Dag 7 – Fra Hoemsbu til Isfjorden over Røndølskaret

• Avstand: 10.9 km
  • Stigning: 1022 meter

Klokka 09.00 tok vi båtskyssen tilbake til Vike sammen med Flora, jente fra Tyskland som var alene på tur. Hennes ferie var over og vi kunne sitte på med henne til Meringdalen litt forbi Øverås. Vi foretrakk turen til Isfjorden via Røndolskaret istedenfor Hoemskaret og derfor trengte vi skyss til startpunktet. Turen opp var bratt, lang og vakker! Været skiftet fra overskyet, til regn og tåke. Det passet derfor godt å kunne ta lunsj ved Svartsvassbu. I dag sto couscous salat med olivenolje og pinjekjerner på menyen. En matrett som rehydreres med kaldt vann. Etter lunsj sluttet det å regne og tåket kom og gikk. Vi fortsatte turen videre til Rabben i Isfjorden der vi ble hentet. Vi avsluttet rundturen vår med en god middag på Tindesenteret i Åndalsnes!

Nyttig informasjon

• Ut.no – her kan du planlegge turen, lese om rutevalg, vanskelighetsgrad og stigning. Her finner fu også informasjon om DNT hyttene, samt kontaktopplysninger for bestilling av båtskyss.
  • Selv om de fleste har kartnorge eller andre apper på telefonen for å orientere seg, skal du alltid ta med kart og kompass på tur. Følgende kart trenger du for denne turen: Romsdalen & Eikesdalen samt 3019 Dovrefjell vest.
  • Har du lyst å tørke din egen turmat, da finner du inspirasjon på siden ´oppskrifter tørket turmat´